صفحه اصلی > درباره ما > آشنایی با دبیرخانه 

ستاد همکاری حوزه های علمیّه و آموزش و پرورش در یک نگاه

 همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، با مجاهدت بزرگانی چون شهید آیت الله بهشتی، شهید باهنر و شهید آیت الله مطهریدر سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد .

پس از انقلاب، موضوع تعامل دو نهاد بزرگ فرهنگی کشور به صورت جدی تر، اما پراکنده پیگیری شد و به اجرای طرح ها و برنامه­ هایی انجامید.

در سال 1379 اولین تفاهم نامه همکاری آموزش و پرورش و حوزه علمیه، به امضای آیت الله حسینی بوشهری مدیر وقت حوزه علمیه قم و آقای مظفر وزیر وقت آموزش و پرورش رسید. این تفاهم نامه در اجرا  گستره چندانی نیافت و به چند طرح و برنامه در حوزه ستادی محدود شد.

توافق نامه بعدی باز هم به امضای آیت الله بوشهری و آقای حاجی وزیر وقت آموزش و پرورش رسید.

در سال 1385 توافق نامه ای جامع تر از گذشته به امضای آقای فرشیدی وزیر وقت و آیت الله حسینی بوشهری، مدیریت وقت حوزه علمیه قم رسید. مهم ترین دستاورد این توافق نامه، تشکیل ستاد همکاری ها و دبیرخانه آن با دو دفتر در تهران و قم بود.

چندی بعد، آیین نامه کمیته های همکاری استان­ ها به توافق نامه ملحق، و به حوزه­ های علمیه و ادارات کل آموزش وپرورش استان­ ها ابلاغ شد.

به موجب این آیین نامه که البته در تاریخ 11/12/1393 اصلاح گردید، در مرکز هر استان، کمیته ای با ترکیب زیر تشکیل و مدیریت همکاری دو دستگاه را بر عهده خواهد داشت:

امام جمعه مرکز استان (رئیس کمیته)، مدیر کل آموزش و پرورش استان (نایب رئیس)، معاون پرورشی و فرهنگی (دبیر کمیته)، مدیر حوزه علمیه برادران، مدیر حوزه علمیه خواهران، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه اداره کل، مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان (همگی عضو)

پس از سفر مقام معظم رهبریدر سال 1389 به قم و تاکید ایشان بر لزوم توجه بیش از پیش به آموزش و پرورش از سوی حوزه های­ علمیه، مقوله همکاری ها وارد فاز جدیدی شد.

دوره جدید فعالیت ستاد بر اساس توافقنامه جدید، از اردیبهشت 1391 شروع شد.

بر اساس توافق نامه جدید، دامنه همکاری دو دستگاه توسعه یافت، برنامه ها و فعالیت های مشخص تعریف شد، اعضای ستاد افزایش یافتند و وظیفه نظارت کلان، ارزیابی از فعالیت ها و تلاش به منظور شناسایی و رفع موانع و مشکلات بر عهده دبیر ستاد که با رای اکثریت اعضا انتخاب می شود نهاده شد.

هم زمانی تقریبی تصویب و رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آذرماه 1390 و اجرای توافق نامه جدید همکاری­ ها، اتفاقی مبارکی بود که سبب شد برنامه ­های جدید ستاد با محوریت دستیابی به اهداف این سند دنبال شود.

با توجه به تجربه پنج ساله حیات ستاد، یکی از اقداماتی که در دوره جدید همکاری ­ها باید مورد توجه قرار می­گرفت نهادینه کردن جایگاه و اهمیت بخشی به امر همکاری دو نهاد در ساختار و بدنه حوزه ­های علمیه و آموزش وپرورش بود که این امر با ابلاغ شماره 47518 مورخ 1392/03/13 وزیر وقت آموزش و پرورش به ادارات کل استان ها و انتصاب معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل  به دبیری کمیته همکاری استان به مرحله اجرا در آمد.

مدیر وقت حوزه های علمیه نیز در نامه ای مشابه، تفاهم­نامه و آیین­نامه کمیته همکاری را به حوزه­ های علمیه استان ها ابلاغ نمود. این اقدامات، کمیته­های همکاری استانی را جانی تازه بخشید.

ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش وپرورش در دوره جدید، برنامه هایی را به اجرا در آورده که از مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

-برگزاری هشت همایش علمی سالانه در سطح ملی.

برگزاری هشت هم اندیشی سالانه دبیران کمیته های ستادی و استانی همکاری ها .

عهده داری و برگزاری یکی از کار گروه های اجلاس روسای آموزش و پرورش از سال 1391 با عنوان همکاری حوزه و آموزش و پرورش.

تلاش برای راه اندازی مرکز تخصصی تبلیغ دانش آموزی با هدف تامین مبلغان مورد نیاز مدارس و واحدهای آموزشی .

تلاش برای گنجاندن رشته فلسفه تعلیم وتربیت در رشته های حوزوی.

تصویب ماده واحده تشکیل دفتر همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در شورای حوزوی و کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی.

کمک به طرح روشنا (استقرار روحانی در مدارس استعدادهای درخشان)

کمک به توسعه کمی و کیفی طرح امین.

تصویب قانون طرح امین در کمیته مدارس علوم و معارف اسلامی شورای عالی آموزش و پرورش.

برگزاری کارگاه های علم و دین.

تشکیل دبیرخانه بصیرت و ولایت در مرکز برنامه ریزی و آموزش منابع انسانی و دبیرخانه مناسبت های ولایی در معاونت پرورشی و فرهنگی.

تدوین برنامه های سالانه و تصویب و ابلاغ آن از سوی وزیر محترم آموزش و پرورش.

تدوین و تصویب آیین نامه سفر های استانی.

تدوین آیین نامه اجرایی برنامه های مصوب ستاد.

بازنگری و تدوین آیین نامه کمیته همکاری استان و شهرستان، بر اساس ساختار جدید ادارات کل آموزش و پرورش استان.

تشکیل قطب های پنج گانه کشوری همکاری ها.

انجام سفرهای استانی با هدف کمک به برگزاری جلسات کمیته همکاری در سه سطح استان، شهرستان و منطقه و نظارت و ارزیابی فعالیت های صورت گرفته.

:: ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش ::